Mitä Kiinan kulttuurista vähintään pitää tietää etukäteen? Miten tulkita neuvottelukumppanin pieniä vihjeitä ja mitä tapahtuu, jos mokasi? Onko suomalaisuus sittenkin vahvuus? DevCo Partners -kehitysyhtiön osakas Otto Kukkonen ja kansainvälisen viestinnän asiantuntija Unna Lehtipuu keskustelevat ShakeUp-podcastin isännän Lasse Pulkkisen kanssa bisneksestä ja viestinnästä Kiinassa.
Venttiilejä kaukolämpösektorille valmistava Vexve lähti Kiinan markkinoille jo 25 vuotta sitten. Otto Kukkoselle yhtiön Kiinan-toiminnot tulivat tutuiksi, kun DevCo hankki Vexven omistukseensa vuonna 2016 ja hän toimi vuoden ajan yrityksen toimitusjohtajana. Tällä hetkellä hän on Vexven hallituksen varapuheenjohtaja.
”Kulttuuri Kiinassa on hyvin erilainen kuin mihin suomalaiset ovat tottuneet, joten paikalliset tavat saattavat tuntua kovinkin oudoilta. Kiinan kulttuuri on kuitenkin maailman vanhimpia. On tärkeää suhtautua kunnioittavasti kiinalaisiin tottumuksiin, ja mahdollisia virheitä kannattaa välttää tekemästä kahdesti. Perinteet ovat kiinalaisille äärimmäisen tärkeitä, ja heidän kanssaan toimiessa pitää viimeiseen asti välttää vastapuolen saattamista huonoon valoon”, Kukkonen sanoo.
Unna Lehtipuulla on kansainvälistä ensi käden kokemusta etenkin Afrikasta, mutta Aasia on hänen suosikkimantereensa. Läheisin maa hänelle on sieltä Intia, mutta myös Kiina maistuu.
”Minua Aasiassa ihastuttavat historia, muiden huomioimisen, lojaliteetin ja harmonian arvot. Näen, että siinä meillä on paljon oppimista”, Lehtipuu toteaa.
Mitä oppimista meillä on? Miksi neuvotteluun kannattaa mennä isolla joukolla? Onko kyllä Kiinassakin kyllä ja mitä aasialainen hymy tarkoittaa? Kuuntele podcast, niin tiedät.
Unna Lehtipuu
Kuka: Viestintätoimisto Framilla Finlandin toimitusjohtaja, viestinnän asiantuntija, kirjailija ja puhuja.
Koulutus: Valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta, pääaineena kansainvälinen politiikka. Opiskellut myös Hankenilla sekä Tukholman yliopistossa.
Kokemus: Laaja kokemus viestinnän eri osa-alueilta. Toiminut muun muassa Ulkopolitiikka-lehden päätoimittajana ja Suomen World Visionin viestintä- ja brändijohtajana, tuottanut dokumentteja ja vetänyt keskusteluohjelmia televisiossa. Kolumnisti ja podcastin pitäjä.
Julkaisut: Timanttipesula 2015, Kulttuuriälykäs bisnesviestijä 2010, Ruuturitari ja digidonna 2006, Tukholma, veden kaupunki 1994.
Otto Kukkonen
Kuka: DevCo Partnersin perustajaosakas. Vexve Oy:n hallituksen varapuheenjohtaja ja Medix Biochemican hallituksen jäsen.
Koulutus: Helsingin kauppakorkeakoulu, M.Sc, Finance. University of Wisconsin-Madison, Fulbright Scholar.
Kokemus: Vastannut RIT Capital Partnersissa listaamattomista sijoituksista. Merrill Lynch Internationalissa keskittynyt yrityskauppoihin.
Vexve Oy
Perustettu: 1960
Mitä tekee: maailman johtava venttiiliratkaisujen toimittaja kaupunkien ja teollisuuden lämmitys- ja jäähdytystarpeisiin. Vuosituotantokapasiteetti yli miljoona venttiiliä.
Henkilöstö: Noin 160.
Liikevaihto: 48 MEUR.
Toimipaikka: Pääkonttori Sastamalassa, valmistusta myös Laitilassa ja Pietarissa. Toimintaa yli 30 maassa.
Omistajat: DevCo Partners (sijoittajina muiden muassa Tesi, Ilmarinen, Rettig sekä suomalaisia perheitä).
Verkkosivut: https://www.vexve.com/fi/
DevCo Partners
Perustettu: Vuonna 2014. Perustajapartnerit Otto Kukkonen, Lauri Stadigh ja Teemu Alahuhta.
Mitä tekee: Kehitysyhtiö, joka tukee keskisuurten pohjoismaisten yritysten kasvua yhdessä niiden nykyisten pääsidosryhmien kanssa.
Toimipaikka: Helsinki
Kohdeyhtiöt: Vexve Oy ja Medix Biochemica
Verkkosivut: www.devco.fi