Suomalainen terveysteknologiayritys Kaiku Health helpottaa syöpäpotilaiden elämää tekoälyä hyödyntävän seurantapalvelun avulla jo kuudessa maassa. Yhtiö siirtyi toukokuussa yrityskaupalla ruotsalaisen Elektan omistukseen. Kaikun toimitusjohtaja Lauri Sippola ja Tesin sijoitusjohtaja Joni Karsikas kertovat, mitä Kaikun tarinasta voi oppia.
Digitaalisen potilasseurannan pioneerina Kaiku on tällä hetkellä asemassa, jossa Lauri Sippolaa kuunnellaan isojenkin yhtiöiden kulmahuoneissa. Hän kertoo päässeensä keskustelemaan esimerkiksi Rochen toimitusjohtajan Bill Andersonin kanssa Slushissa. Roche on maailman suurin bioteknologiayhtiö ja Kaikun nykyinen yhteistyökumppani. Miten suomalainen kasvuyritys on päässyt tähän? Sippola ja Joni Karsikas listaavat neljä askelta:
1. Oikeaan aikaan oikeassa paikassa
Yksi Kaikun menestyksen avaimista on ollut sopiva ajoitus. Yrityksen eteneminen oli alkuvuosina Sippolan mukaan odotettua hitaampaa, mutta toimintaympäristö on tällä välin kypsynyt ymmärtämään ja arvostamaan Kaikun tarjontaa. Viimeistään Covid-19-tilanne on saanut terveydenhuollon isotkin organisaatiot käsittämään, mitä hyötyä digitaalisista palveluista voi olla.
”Meillä on ollut onneakin matkassa. Ehdimme hitaamman etenemisen aikana kehittää sovelluksemme ja toimintamallimme huolellisesti valmiiksi ja tehdä niiden turvallisuuden ja tehon osoittamiseen tarvittavat tutkimukset. Ilman sitä eteneminen olisi ollut vaikeaa tai mahdotonta”, Sippola sanoo.
Karsikkaan arvion mukaan Kaikun vauhti on ollut nopea ottaen huomioon toimialan konservatiivisuuden.
”Alkuvaiheen terveysteknologiayrityksellä saattaa kestää kymmenenkin vuotta löytää kaupallinen potentiaalinsa. Kaiku löysi sen nopeasti ja lähti ratkaisemaan maksavien asiakkaiden oikeita ongelmia. Moni yritys voisi ottaa tässä oppia Kaikusta”, Karsikas kehaisee.
2. Ainutlaatuinen tuote, joka ratkaisee ongelman
Kaiku on tähdännyt kansainväliseen menestykseen alusta saakka. Yrityksen perusti Aalto-ylipistossa ohjelmointia opiskellut viisikko Lauri Sippola, Joel Lehikoinen, Otto Seiskari, Henri Virtanen ja Kaarlo Haikonen vuonna 2012. Puolet Sippolan suvusta on lääkäreitä ja puolet insinöörejä, joten Sippolasta tuntui luontevalta etsiä tiimin ratkaistavaksi ongelmia nimenomaan terveydenhuollon parista.
”Lähdimme tutkimaan, miten potilaiden hoitoa olisi mahdollista parantaa digitaalisten ratkaisujen avulla. Havaitsimme, että syöpäpotilailla on paljon kysymyksiä ja huolta, mutta yhteys hoitohenkilökuntaan ei aina toimi riittävän hyvin. Toisaalta potilaan oireiden jatkuva seuraaminen ja hoidon mahdollisten haittojen aikainen havaitseminen on hoidon onnistumisen kannalta tärkeää. Niinpä aloimme kehittää applikaatiota, joka auttaa ratkaisemaan molemmat ongelmat”, Sippola kertaa.
Kaiku-sovellus toimii älypuhelimessa, tabletissa ja tietokoneessa. Se kulkee jatkuvasti potilaan mukana ja haastattelee potilasta tämän oireista hoidon aikana ja sen jälkeen. Sovellus tarjoaa potilaalle myös tilanteeseen sopivaa tietoa. Hoitava taho pysyy selvillä potilaan tilanteesta ja pystyy reagoimaan oireisiin ja haittoihin tarvittaessa nopeasti.
”Kaiku pystyy jopa ennakoimaan potilaan oireita. Olemme julkistaneet ensimmäisenä maailmassa tekoälyyn pohjautuvia ennustemalleja, jotka pystyvät ennustamaan tiettyihin syövän hoitoihin liittyviä oireita jo ennen kuin ne ilmenevät. Näin oireita voidaan lievittää oikea-aikaisesti”, Sippola kertoo.
Toinen onnistumisen avain onkin ainutlaatuinen, uudistava tuote, joka ratkaisee ongelman. ”Juuri algoritmimme ovat vieneet meidät samoihin pöytiin maailman huippujen kanssa”, Sippola toteaa.
3. Kunnianhimoiset tavoitteet
Kolmas menestyksen avain on ollut kunnianhimoinen asenne ja kova työ. Kaiku halusi olla maailman paras ja mietti, miten tavoite saavutetaan. Yhtiön ensimmäinen maksava asiakas oli suomalainen syövän hoitoon erikoistunut Docrates Syöpäsairaala, joka otti Kaikun sovelluksen käyttöön jo vuonna 2012.
”Aloimme heti etsiä myös kansainvälistä yhteistyökumppania maailman johtavista sairaalaketjuista. Toinen maksava asiakkaamme olikin sveitsiläinen sairaalaketju Hirslanden”, Sippola kertoo.
Syöpäklinikoiden ja potilaiden käyttöön tuleva palvelu on mahdollista viimeistellä vain yhdessä heidän kanssaan. Kaiku on hyötynyt siitä, että se sai nopeasti yhteistyökumppaneikseen arvostettuja sairaaloita.
Yhteistyösairaaloiden kanssa tehdyissä tutkimuksissa on todettu digitaalisen seurannan voivan parantaa potilaiden elämänlaatua ja hoitotuloksia. Sen avulla saadaan myös kustannussäästöjä.
4. Riittävä rahoitus
Kaikun siemenrahoituskierroksen tärkein sijoittaja oli Reaktor Ventures. Nuorta yhtiötä lähti tukemaan myös joukko yksityisiä sijoittajia, kuten Olli Riikkala, Jaakko Ollila ja Kustaa Piha. Myös Business Finland oli mukana mahdollistamassa yhtiön tuotekehitystä.
Myöhemmän A-sijoituskierroksen tärkeimmät sijoittajat olivat Tesi ja sveitsiläisen lääkeyhtiön Debiopharmin sijoitusrahasto. Tesi ja Debiopharm olivat sijoittaneet yhdessä aikaisemminkin, ja molemmat olivat toisistaan tietämättä pitäneet Kaikua silmällä.
Tesi tekee sijoituspäätöksensä aina markkinaperusteisesti eli se odottaa sijoituksiltaan tuottoa. Jo sijoitettaessa on myös selvää, että omistuksesta luovutaan aikanaan. Joni Karsikas kertoo, että sijoituksen aikajänne voi olla pidempi kuin monella muulla pääomasijoittajalla, mutta kun yhtiö on kehittynyt sopivaan vaiheeseen, exit tehdään. Milloin ja miten se tapahtuu, on yrityskohtaista.
Pääkuva: Kaiku Healthin älykäs oireseuranta parantaa syöpäpotilaiden hoitoa.
Lue lisää: ”Juuri tätä olemme tavoitelleet” – Kaiku Health jatkaa kasvua uudessa omistuksessa
Kaiku Health
Mikä: Vuonna 2012 perustettu ohjelmistoyritys, joka kehittämä sovellus mahdollistaa digitaalisen potilasseurannan. Perustajat Lauri Sippola, Joel Lehikoinen, Otto Seiskari, Henri Virtanen ja Kaarlo Haikonen. Toimii Helsingissä.
Tuote: Kaiku Health -alusta, joka on käytössä yli 60 syöpäklinikalla ja sairaalalla Euroopassa. Suomessa se on käytössä useissa yliopistosairaaloissa. Ansaintamalli on SaaS, Software as a Service.
Henkilöstö: Yli 50.
Omistaja: Ruotsalainen pörssiyhtiö Elekta, joka on maailman markkinajohtaja täsmäsädehoidossa. 4 000 työntekijää. Pääkonttori Tukholmassa.
Verkkosivut: kaikuhealth.com, elekta.com
Lauri Sippola
Kuka: Kaiku Healhtin toimitusjohtaja ja yksi yrityksen perustajista.
Koulutus:Tuotantotalouden DI Aalto-yliopistosta.
Aikaisempi kokemus: RELEX Solutionsin noin 20. työntekijä. RELEX keräsi vuonna 2019 175 miljoonan euron pääomasijoituksen TCV:ltä, joka on sijoittanut muun muassa Facebookiin.
Erityistä: Mukana MIT Technology Reviewn nuorten innovaattoreiden Innovators under 35 Europe -listalla. Seuraa aktiivisesti jalkapalloa ja pelaa 5. divisioonassa.
Joni Karsikas
Kuka: Sijoitusjohtaja Tesin Venture Capital -tiimissä vuodesta 2017. Vastaa erityisesti sijoituksista terveysteknologiayhtiöihin sekä nykyisten kohdeyhtiöiden kehittämisestä.
Koulutus: DI, KTK (Lappeenrannan teknillinen yliopisto)
Aikaisempi kokemus: Vuodesta 2011 KPMG:n Global Strategy Groupissa projektipäällikkönä muun muassa yrityskauppa- ja kasvustrategiatehtävissä.
Erityistä: Tuore Lukas-pojan isä ja aktiivinen jalkapallon seuraaja.