Kaukomaiden kutsu

  • Jaa Twitterissä
  • Jaa LinkedInissä

Suomalainen autoalan ohjelmistoyritys Rightware siirtyi alkuvuodesta kiinalaisen Thundersoftin omistukseen. Toiminta jatkuu itsenäisenä yhtiönä, jolla on nyt avaimet Aasian markkinoille.

Vuonna 2009 perustettu Rightware on noussut vajaassa vuosikymmenessä insinööriporukan startupista sijoittajien tukemaksi kasvuyhtiöksi ja nyt kansainväliseksi tytäryhtiöksi. Sen tuotteet näkyvät yli 20 eri autobrändin graafisissa mittaristoissa, autojen käyttöliittymissä sekä tietoviihdejärjestelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.

Silti Rightwaren lippulaivatuotteeksi kohonnutta Kanzi-ohjelmistoa on rummutettu julkisuudessa yllättävän vähän ennen Thundersoft-kauppaa. Tähän on vaikuttanut autoteollisuuden kova kilpailu, jonka seurauksena Rightwaren julkiset referenssiasiakkaat ovat jääneet vähiin.

Yrityksen onneksi Volkswagen-konserniin kuuluva Audi AG on poikennut tästä kaavasta. Sähköautoihin ja digipalveluihin panostava autovalmistaja on ollut elintärkeä osatekijä Kanzin suosion kasvattamisessa.

”Vuoteen 2013 asti Rightwaren fokus oli kulutuselektroniikassa. Tajusimme tuolloin, että emme onnistu luomaan siitä pysyvää bisnestä. Audin vision pohjalta lähdimme kehittämään autoalan ohjelmistoja kaikki tai ei mitään -asenteella”, kertoo Rightwaren toimitusjohtaja Jonas Geust.

Möröstä mahdollisuudeksi

Kanzin ja sen eri versioiden menestys on kasvattanut muutamassa vuodessa Rightwaren markkinaosuuden digitaalisissa mittaristoissa yli tavoitellun 30 prosentin. Nimen kiinalainen kalskahdus on puhdasta sattumaa, mutta siitä tuskin on haittaa Aasian kasvavilla markkinoilla. Siellä Euroopan teknologista etumatkaa ajetaan kiivaasti kiinni digitaalisilla ratkaisuilla.

”Teknologisesti olemme hyvässä vauhdissa, sillä tuotteemme auttavat suunnittelijoita luomaan autoteollisuuteen sopivia graafisia käyttöliittymiä. Meidän on vielä löydettävä markkinoinnin punainen lanka, jonka avulla pystymme kertomaan itsestämme ja portfoliostamme oikealla tavalla”, Geust toteaa.

Toimitusjohtaja Jonas Geustin mukaan Rightwaren johto, brändi ja tuotteet pysyvät samoina. Sen sijaan uuden emoyhtiön Thundersoftin myötä kasvava itseluottamus mahdollistaa ripeämmät rekrytoinnit.

Hän ei näe hyvässä yhteishengessä syntynyttä yrityskauppaa minkäänlaisena peikkona, sillä Rightware jatkaa toimintaansa itsenäisenä tytäryhtiönä. Johto, brändi ja tuotteet pysyvät samoina. Sen sijaan Thundersoftin myötä kasvava itseluottamus mahdollistaa ripeämmät rekrytoinnit. Rightwaren tarkoituksena ei kuitenkaan ole turvota suureksi projektitaloksi.

”Laaja itsenäisyys ei ole yritystoiminnan itseisarvo, mutta tässä tapauksessa uskon sen toimivan hyvin. Strategisella tasolla me pystymme tarjoamaan teknologisen osaamisen, arkkitehtuurin ja tuotteiden modulaarisuuden. Thundersoftilla on puolestaan riittävät resurssit sekä kyky toteuttaa yhteistä bisneskonseptia”, Geust listaa.

Yhteinen sävel alusta asti

Vaikka Rightwaren ja Thundersoftin hallinnollinen integraatio on vaatinut enemmän papereita ja leimoja kuin mihin sähköiseen yhteiskuntaan sopeutunut suomalaisyritys on tottunut, kiittelee Geust kiinalaisten omistajien vilpitöntä kiinnostusta ja nöyryyttä tytäryhtiötä kohtaan. Maantieteellinen välimatka ei ole osoittautunut esteeksi yhteiselle ajatusmaailmalle, joka kävi ilmi jo ensimmäisten keskustelujen aikana.

”Pöydällä oli muitakin vaihtoehtoja yhteistyön toteuttamiseksi. Lopulta yritysten eri kokoluokat suosivat Rightwaren siirtymistä teolliseksi tytäryhtiöksi”, paljastaa Geust.

Kasvusta riittää kiitoksen sana Tekesille sekä Rightwaren rahoittajina toimineille Tesille, Inventure Fundille, sekä Nexit Venturesille, jotka ovat olleet kärsivällisiä ja uskoneet yhtiön mahdollisuuksiin. Ne ovat myös olleet mukana sparraamassa Rightwaren suuntaa hallitustyöskentelyn kautta.

”On turha kiistää, etteikö rahoittajien suurin anti olisi taloudellinen tuki. Autoteollisuudessa time-to-money tapahtuu hitaasti, joten myös luottamusta on löydyttävä”, kiteyttää Geust.


Robottiautoja ja antureita

Digitalisaatio tekee tuloaan ajoneuvoihin ja tieinfraan. Rightwaren toimitusjohtaja Jonas Geust uskoo, että tulevaisuudessa verkottuneet automaattiautot ovat älypuhelinten tapaan osa ihmisten digitaalista identiteettiä.

”Olemme jo tänä päivänä vahvasti kiinni digitaalisessa maailmassa. En epäile, etteikö se seuraisi meitä myös autoihin.”

Tämän päivän autot ovat vielä kaukana automaattisten ja keskenään kommunikoivien robottiautojen todellisuudesta. Siitä huolimatta ne ovat täynnä antureita ja huipputeknologiaa, jota edustavat esimerkiksi pysäköinti- ja ruuhka-avustin sekä kuolleen kulman varoitin.

”Tulevaisuudessa yhtenä haasteena tulee olemaan auton eri anturien keräämän datan havainnollistaminen kuljettajalle. Tämä lisää graafisen käyttöliittymän merkitystä”, arvioi Geust.


Jonas Geust

  • Rightwaren toimitusjohtaja vuodesta 2013.
  • Työskennellyt aiemmin Havainne Oy:n toimitusjohtajana sekä Nokialla eri tehtävissä.
  • LuK, Helsingin teknillinen korkeakoulu.

Rightware

  • Suomalainen autoalan ohjelmistoyhtiö.
  • Perustettu 2009.
  • Liikevaihto 6 milj. euroa (2016).
  • Henkilöstömäärä noin 60.
  • Siirtyi maaliskuussa 2017 tehdyllä yrityskaupalla kiinalaisen Thunder Software Technologyn eli Thundersoftin omistukseen. Myyjinä olivat Tesi, Inventure, Nexit Ventures, toimiva johto ja perustajaosakkaat.
  • Toimipaikka Helsingin Ruoholahdessa.
  • Kanzi-tuotenimen on inspiroinut samanniminen, kielellisistä taidostaan kuuluisaksi tullut simpanssi.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Kasvu-verkkolehdessä 1/2017.