Pohjoiset kasvuyrittäjät saattavat esiintyä kovin vaatimattomina, vaikka heillä olisi käsissään markkinoiden huipputuote. Tesin ja Kevan Slush 2017 -tapahtuman yhteydessä järjestämä What’s Hot in the Nordics -paneeli kokosi yhteen pohjoismaisia ja yhdysvaltalaisia pääomasijoittajia keskustelemaan yhteistyöstä.
Paneeliin osallistuneet Adam Valkin General Catalystista, Walter Masalin NGP Capitalista, Fredrik Cassel Creandumista sekä Tom Henriksson OpenOceanista peräänkuuluttivat kasvuyrityksiltä rohkeita avauksia ja asiakaslähtöistä tuotekehitystä.
”Monet pohjoismaiset kasvuyrittäjät tekevät loistavaa työtä. He ovat todellisia alansa huippuja etenkin tuotekehityksessä ja osaavat luoda houkuttelevia sovelluksia kuluttajille. Amerikkalaisiin kollegoihinsa verrattuna pohjoismaalaisten tapa lähestyä sijoittajia on turhankin nöyrä. Vaikka nöyryys on sinänsä hyvä asia, heidän kannattaisi ottaa mallia amerikkalaisilta hakiessaan jalansijaa USA:n markkinoilta, yhdysvaltalainen Adam Valkin General Catalystilta toteaa.
Suomalaissyntyisen, OpenOceania edustavan Tom Henrikssonin mukaan suomalaiset teknologiayritykset tekevät markkinoille huipputuotteita, mutta liike-elämän taidoissa olisi parantamisen varaa.
”Suomalaisten tulisi pitää mielessä myös käyttäjämäärien ja tulovirtojen kasvattaminen. Meillä keskitytään usein liikaakin vain parhaan teknisen ratkaisun kehittämiseen”, hän huomauttaa.
Pienet kotimarkkinat rohkaisevat maailmalle
Keskustelupaneelissa Henriksson ja Valkin olivat yhtä mieltä NGP Capitalia edustavan Walter Masalinin ja Creandumin Fredrik Casselin kanssa siitä, että sijoittajien tulisi pitää silmällä etenkin pohjoismaisia pelifirmoja.
Masalin esitti myös toiveen siitä, että vastaavaa teknologista osaamista hyödynnettäisiin peliteollisuuden lisäksi muillakin aloilla.
”Olen odottanut yritystä, joka soveltaisi peliteollisuudesta kumpuavaa, maailman huippuluokan tietämystä terveysteknologian kehittämiseen.”
Henriksson ja Masalin uskovat rajallisten kotimarkkinoiden olevan syynä suomalaisten yritysten haluun kansainvälistyä. Ruotsalainen Cassel puolestaan vertaa kasvuyrittäjien asennetta viikinkeihin.
”Viimeisen vuosisadan aikana monet ruotsalaisyritykset, kuten autonvalmistaja Volvo ja automaatioon ja sähkövoimatekniikkaan erikoistunut ABB, ovat lähteneet valloittamaan ulkomaisia markkinoita”, hän toteaa.
Paneelin osallistujat totesivat yksimielisesti, että eurooppalaisten yritysten on usein vaikea päästä Yhdysvaltain markkinoille. Tämän vuoksi moni yritys aloittaakin maailmanvalloituksensa Isosta-Britanniasta. Kuitenkin Supercellin kaltaiset yritykset ovat osoittaneet, että Amerikan markkinoiden valloitus onnistuu myös pieneltä pohjoismaiselta yritykseltä.
”Amerikkalaiset uskovat itse olevansa kiinnostuneita ulkomaisista tuotteista, mutta suosivat kuitenkin loppupeleissä kotimaisia yrityksiä, etenkin yritysmaailmassa. Tämä tarkoittaa usein heikompaa asemaa niille, jotka eivät puhu englantia äidinkielenään. Asiaan voi vaikuttaa muuttamalla Yhdysvaltoihin tai palkkaamalla paikallisista koostuvan tiimin. Pohjoismaisilla kasvuyrittäjillä on kuitenkin hyvä maine Yhdysvalloissa ja ihmiset tuntuvat pitävän heidän aksentistaan”, Valkin vitsailee.
Paras strategia on käyttäjälähtöinen
Panelistien mielestä suurin ongelma sijoittajien kannalta on se, että markkinoilla on samanaikaisesti liikkeellä liikaa rahaa.
”Rahaa liikkuu tällä hetkellä paljon, mikä tarkoittaa kovempaa kilpailua kasvuyritysten kesken. Riskinä on pitkäaikaisen tuottopotentiaalin pieneneminen”, Valkin huomauttaa.
Kaikki paneeliin osallistuneet sijoittajat korostivat käyttäjälähtöistä tuotesuunnittelua ja käyttäjien sitouttamista tuotteeseen. Casselin mukaan asiakaspolun suunnittelulla tulee olemaan tulevaisuudessa yhä tärkeämpi rooli digitaalisessa tuotekehityksessä.
”Osa suomalaisista insinööreistä haluaa vain istua työpöytänsä takana. He kammoavat asiakkaiden tapaamista”, Henriksson vitsailee ja jatkaa:
”Insinöörivetoiset yritykset kukoistavat internetissä ja mobiilialustoilla, joissa käyttäjä voi vain ladata tuotteen ilman, että myyjä ja asiakas ikinä tapaavat. Työskentelen tällä hetkellä Supermetrics-nimisen suomalaisyrityksen kanssa. Supermetricsin raportointityökaluja hyödyntävät tuhannet mainostoimistot ja suuret yritykset, mutta he ovat tuskin koskaan tavanneet asiakkaitaan. Tällä hetkellä he työskentelevä kuitenkin laajempien yritysratkaisujen parissa, ja asiakkaiden tapaaminen kasvotusten kasvattaisi heidän liiketoimintaansa vieläkin enemmän.”
Muut panelistit nyökyttelevät hyväksyvästi.
”Sijoittajat kiinnittävät nyt paljon huomiota siihen, kuinka asiakaskokemus muuttuu ohjelmistojen kehittämisen, integroinnin ja tekoälyn myötä”, Valkin summaa.