Pörssitulokas Optomedin tavoitteena on mahdollistaa silmäsairauksien seulonta kaikille

  • Jaa Twitterissä
  • Jaa LinkedInissä

Oululaislähtöinen Optomed kehittää kevyitä, kädessä pidettäviä silmänpohjakameroita ja niihin liittyviä ohjelmistoja, joihin voidaan yhdistää tekoälyä. Perustaja ja toimitusjohtaja Seppo Kopsala kertoo, miten listautuminen Nasdaq Helsingin pörssin päälistalle hyödyttää yhtiötä.

Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja maailman johtava kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden valmistaja. Optomedin kameroita on käytössä Suomen suurimmissa julkisissa sairaaloissa, yksityisillä silmäklinikoilla ja jonkin verran myös optikkoliikkeissä. Kansainvälisesti niitä käytetään 60 maassa. Kameroihin on mahdollista yhdistää tekoälyä, jonka avulla silmänpohjakuvista voidaan tunnistaa diabeettisen retinopatian muutoksia.

”Uskon, että algoritmien kehittyessä tunnistamme myös muita silmäsairauksia. Rakennamme tekoälyä omana työnä ja yhteistyössä tutkimusryhmien ja sairaaloiden kanssa. Ostimme vuonna 2018 Commit; Oy:n, jonka ohjelmisto-osaaminen toimii tekoälypalvelujemme alustana. Seuraavat viisi vuotta tulevat olemaan huikean mielenkiintoiset tuotekehityksemme kannalta”, Kopsala uskoo.

Optomedin tavoitteena on viedä silmänpohjankuvaukset sairaaloista ja silmäklinikoilta terveysasemille, lähelle potilaita. Tämä mahdollistaisi nykyistä kattavammat silmäsairauksien seulonnat, jolloin vältettävissä oleva sokeutuminen voitaisiin pysäyttää.

Diabeettinen retinopatia eli diabeteksesta johtuva silmän verkkokalvon sairaus on työikäisten yleisin näönmenetyksen syy. Diabetes taas on yksi yleisimmistä kansansairauksista, joten kuvattavia silmiä riittää kautta maailman. Tekoälyä hyödyntävä, automatisoitu silmänpohjakuvien analysointi alentaa seulonnan kustannuksia ja parantaa seulonnan laatua.

Commit-yritysoston sekä tekoälyn yhdistämisen kautta Optomed on laajentunut silmänpohjakameroiden valmistajasta kokonaisvaltaiseksi silmäseulontaratkaisujen tarjoajaksi. Optomed listautui Helsingin pörssin päälistalle joulukuussa 2019. Yksi listautumisen tavoitteista on lisätä yrityksen ja tuotteiden tunnettuutta sekä Suomessa että ulkomailla.

Listautuminen oli suunnitelmissa jo varhaisessa vaiheessa  

Optomedin strategiana oli jo pitkään ollut listautuminen, jotta kokonaisvaltaisten seulontaratkaisujen kansainvälinen kaupallistaminen onnistuisi. Muutokset terveydenhuollon markkinoilla ovat hitaita ja vaativat suunnitelmallista tutkimus- ja kehittämistyötä, johon tarvitaan sekä resursseja että rahoitusta.

Vuonna 2005 perustettu yhtiö oli kunnianhimoinen jo alun alkaen, mutta Kopsala kertoo, että teknologian kehittäminen oli odotettua hitaampaa.

”Vasta nykyinen, viides tuotesukupolvi kameroissa vastaa sitä, mitä perustajat tavoittelivat. Tämä uusin kameramme, Aurora, on sekä käytettävyydeltään että kuvanlaadun suhteen tasolla, joka mahdollistaa todellisen kaupallisen läpimurron toimialalla, joka on varsin hidas muuttumaan.”

Kopsala kertoo myös yrityksen haastavista ajoista:

”Kävimme jopa lähellä toiminnan lopettamista vuosina 2008–2010, jolloin finanssikriisi piti suomalaisten sijoittajien kukkaronnyörit tiukilla. Onneksi pystyimme jatkamaan toimintaa ja pääsimme tähän pisteeseen, missä olemme luoneet globaalit markkinat kädessä pidettäville kameroille. Nyt meillä on mahdollisuus tehdä sama myös tekoälyyn pohjautuville kokonaisvaltaisille seulontaratkaisuille”, hän jatkaa.

”Vuonna 2010 saimme ensimmäisen ison ulkomaalaisen sijoittajan. Kaupallinen läpimurtomme alkoi vuonna 2014, kun solmimme OEM-sopimuksen Carl Zeiss Meditecin kanssa. Alihankinta maailman johtavalle silmänpohjakameroiden valmistajalle osoitti tuotteemme laadun”, Kopsala kertaa.

Kasvua kolmen kärjen kautta

Globaalien kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden markkinoiden arvioidaan kasvavan vuosittain yli 11 prosenttia vuosien 2017–2024 aikana, ja Optomed markkinajohtajana vetää tätä kasvua.

”Kasvustrategiallamme on kolme kärkeä. Olemme eri myyntikanaviemme kautta läsnä noin 60 maassa, joista myynnillisesti suurimmat alueet ovat Yhdysvallat, Eurooppa ja Kaakkois-Aasia. Kasvumme perustuu uusien markkinoiden avaamiseen ja asiakassegmenttien laajentamiseen sekä kokonaisvaltaisten, tekoälyä hyödyntävien seulontaratkaisujemme kansainväliseen myyntiin. Lisäksi aiomme keskittää resurssejamme vahvistamaan meille tärkeitä Yhdysvaltain ja Latinalaisen Amerikan markkinoita. Laitteitamme on myyty Yhdysvalloissa jo usean vuoden ajan, mutta laitevalmistaja-asiakkaittemme kautta eri tuotenimillä”, Kopsala kertoo.

Uusilla markkinoilla aloittaessaan Optomed hakeutuu yhteistyöhön paikallisten silmälääkäreiden kanssa. Näin varmistetaan, että toimintamalli on alusta saakka maahan sopiva.

Toinen kasvukärki on laajentuminen uusiin käyttäjäsegmentteihin, kuten yleislääkärien vastaanotoille, terveyskeskuksiin ja ensiapuun. Kolmas kärki ovat uudet tuotteet, jotka perustuvat tutkimushankkeisiin ja tuoteperheen laajentamiseen.

Optomed Times Squarella.
Optomed pääsi listautumispäivänään esille New Yorkin Times Squarella.

Puolitoista vuotta päätöksestä toteutukseen

Kun listautumispäätös oli tehty, Optomedin prosesseja ja raportointia lähdettiin tehostamaan siten, että ne vastaavat pörssin vaatimuksia. Yhtiöön rekrytoitiin talousjohtaja ja lakiasiainjohtaja, joilla oli aiempaa kokemusta listautumisesta. Valmistautumiseen käytettiin noin puolitoista vuotta.

”Hallinnolliset vaatimukset ovat päälistan pörssiyrityksellä aivan toista luokkaa kuin insinöörivetoisella kasvuyrityksellä. Vahvistimme taloushallintoa ja loimme uudenlaisen johtamisjärjestelmän. Vuoden 2019 alusta lähtien toimimme pörssiyhtiöltä vaaditulla tavalla ja teimme esimerkiksi kvartaaliraportit, vaikka vielä hioimmekin prosesseja”, Kopsala kertoo.

Kopsalan mukaan listautuminen antoi yhtiölle paljon muutakin kuin rahaa. Listautumisprosessi toi runsaasti näkyvyyttä tehosti toimintoja sekä paransi ennustettavuutta ja toimintojen läpinäkyvyyttä. Pörssiyhtiönä on myös helpompi lähestyä jälleenmyyjiä ja yritysasiakkaita, koska se tuo yritykselle uudenlaista uskottavuutta.

”Emme ole enää ainoastaan kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden valmistaja, vaan tunnettu pörssiyritys, joka kehittää tekoälyä sisältäviä kokonaisvaltaisia silmäseulontaratkaisuja terveysalan toimijoille. Listausprosessi vahvisti myös sisäistä kommunikaatiotamme sekä toi lisää rakennetta strategiaamme, joten olemme nyt valmiimpia lunastamaan markkinoille tekemämme kasvulupaukset. Olemme oppineet ottamaan huomioon myös hallinnolliset asiat ja viestinnän, kuten pörssiyrityksessä kuuluu”, Kopsala toteaa.


Optomed

Mikä: Vuonna 2005 perustettu oululaislähtöinen yritys, joka kehittää kädessä pidettäviä silmänpohjakameroita ja seulontaohjelmistoja yhdistettynä tekoälyyn. On toimittanut markkinoille yli 10 000 silmänpohjakameraa vuoden 2013 jälkeen. Perustaja Seppo Kopsala.

Missä: Perustettu Oulussa. Toimistot myös Espoossa ja Shanghaissa, Kiinassa.  Jälleenmyyjiä yli 55 maassa. Neljä kansainvälistä silmäalan laitteita valmistavaa asiakasta.

Henkilöstö: Noin 110 työntekijää ja 57 hengen tuotekehitystiimi.

Tuotteet: Kaksi kädessä pidettävää silmänpohjakameraa, Optomed Aurora, joka edustaa viidettä tuotesukupolvea, ja Optomed Smartscope PRO. Lisäksi Optomed kehittää ja valmistaa silmänpohjakameroita muiden laitevalmistajien merkeille.

Ohjelmistot: Kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden ja diabeettisen retinopatian seulontaohjelmistojen ja tekoälypalveluiden lisäksi Optomed tarjoaa seulontaohjelmistoja myös rintasyövän, kohdunkaulansyövän sekä suolistosyövän seulontaan ja muita terveydenhuoltoalan ohjelmistopalveluja.

Asiakkaat: Terveydenhuollon ammattilaiset kuten sairaalat ja silmäklinikat, optikkoketjut ja -liikkeet sekä merkittävät terveysteknologiayhtiöt, kuten Volk Optical Inc., Carl Zeiss Meditec Inc., Haag-Streit Diagnostics ja Topcon Medical Systems Inc.

Patentit: 52 kansainvälistä patenttia muun muassa kameran optiikkaratkaisuista.

Omistajat: 10 suurinta omistajaa listautumisen jälkeen olivat Aura Capital, Seppo Kopsala, Mandatum, Tesi, Nordea Nordic Small Cap, Kaleva, Aktia Capital, OP-Suomi Pienyhtiöt, Aktia Nordic Micro Cap ja Veritas.

Liikevaihto:  15 miljoonaa euroa vuonna 2019.

Verkkosivu: optomed.com


Seppo Kopsala

Kuka: Optomedin perustaja ja toimitusjohtaja.

Koulutus: Teollisuustekniikan diplomi-insinööri, Oulun yliopisto.

Aiempi työkokemus: Aiempia työnantajia F-Origin, Myorigo ja Head Consulting. Tehtävät liittyivät liiketoiminnan kehittämiseen. Skillhousen perustaja ja toimitusjohtaja vuosina 1999-2001.