SuperParkin opit Suzhousta: Kärsivällisyys kannattaa!

  • Jaa Twitterissä
  • Jaa LinkedInissä

Suomalaisen SuperParkin kuudestoista aktiviteettipuisto avattiin suurelle yleisölle äskettäin Manner-Kiinassa. Toimitusjohtaja Juha Tanskanen kertoo, mitä matka Sotkamosta Suzhouhun opetti.

Päätös SuperParkin lähtemisestä kansainväliselle kasvu-uralle tehtiin vain kaksi vuotta sitten. Nyt Hongkongissa toimii SuperPark-aktiviteettipuisto täyttä häkää, ja Suzhoun kohde on avattiin yleisölle 21.9. Aasian seuraavat SuperParkit avaavat ovensa marraskuussa Singaporessa ja Kuala Lumpurissa, ja Kiinan seuraava puisto avautunee KunShanissa vuodenvaihteessa. Ensi vuonna SuperPark tavoittelee Kiinaan 4–5 puistoa ja muualle Aasiaan 6–7 puistoa.

”Valmistelutöihin kului pari vuotta, mutta kun Kiinaan pääsee sisälle, eteneminen voi olla nopeaakin. Saan viikoittain yhteydenottoja ja ehdotuksia yhteistyöstä. Tavoitteemme on tällä hetkellä perustaa sinne muutamia kymmeniä puistoja. Maan mahdollisuudet ovat huikeat”, Juha Tanskanen kertoo.

SuperParkin toimitusjohtajan Juha Tanskasen kokemukset Kiinasta osoittavat, että SuperParkin konsepti toimii ja sparkkaus on myös kiinalaislapsista ja -nuorista innostavaa.

SuperParkin kohteet ovat sisäliikuntapuistoja, joissa on kymmeniä aktiviteetteja, muttei yhtään konetta, joka heiluttaa kävijää. SuperParkissa lapset, nuoret, aikuiset ja perheet heiluvat itse: juoksevat, kiipeilevät, hyppäävät ja heittävät. Tarjolla on turvallista liikunnan iloa ja yhdessä tekemistä.

Yli kymmenen miljoonan asukkaan Suzhoussa SuperPark on osa Suzhou Olympic Sports Centre -hanketta, joka on 800 miljoonan euron budjetilla rakennettu uusi vapaa-ajanviettokeskus. SuperPark toimii 45 000 katsojan stadionin yhteydessä. Ympärillä on myös monitoimihalli, ulkopalloiluareenoita, uintikeskus, ulkoilualueita, ostoskeskus ja muita palveluja. Vapaa-ajan keskittymä on kaikkiaan 60 hehtaarin kokoinen.

”Meille on Kiinassa selvää tilausta. Valtiolliset toimijat ovat ilmaisseet huolensa nuorten fyysisestä kunnosta, ja liikunnan harrastamisen toivotaan leviävän koko kansan pariin. Ensimmäiset kokemukset osoittavat, että konseptimme toimii ja sparkkaus on myös kiinalaislapsista ja -nuorista innostavaa, vaikka he ovat tottuneet ohjatumpiin harrastuksiin”, Tanskanen toteaa.

Suzhoun olympiakeskuksen SuperParkin kävijätavoite on 250 000 vuodessa.

Tässä Juha Tanskasen opit ja vinkit yrityksille, joita Kiina kiinnostaa:

1. Isoin haaste on kielitaito

Ylivoimaisesti suurin haaste liiketoiminnan käynnistämisessä on kieli. Englantia ei osata Manner-Kiinassa kovin hyvin, ja väärinymmärryksiä tulee helposti, kun keskustelukumppanin kanssa ei pysty puhumaan suoraan. Tulkin kanssa työskennellessä ei voi aina olla varma, onko asiat sanottu oikein.

2. Valtiollinen toimija on erilainen neuvottelukumppani

Suzhou sijaitsee Jiangsun maakunnassa. Siellä yrityksen kiinteistöön ja ekosysteemiin liittyvänä neuvottelukumppanina on kaikissa asioissa valtiollinen toimija toisin kuin Shanghaissa ja Hongkongissa. Tutut eurooppalaiset liiketoiminnan lainalaisuudet eivät valtiollisten toimijoiden kanssa aina päde, vaan heidän prioriteettinsa voivat olla erilaiset. SuperParkille on ollut eduksi, että valtiollinen sijoittaja Tesi on sijoittanut siihen.

3. Mikään ei tapahdu heti

Suomalainen yrittäjä haluaa panna nopeasti tuulemaan, mutta sellaiseen ei ole Kiinassa totuttu. Auttaa hieman, kun ajattelee, että kulttuuri on tuhansia vuosia vanha. Varsinkin alussa pitää varautua etenemään kärsivällisesti. Asiat voivat kestää ja kestää, ja etenemisvauhdin arvioiminen on vaikeaa. Kun päätökset ja luvat sitten on saatu, pitää toimia nopeasti, jotta aika-aukko ei mene ohi tai ideaa jopa kopioida.

4. Oma vahva kilpailuetu on tärkeää

Kiinalainen neuvottelija saattaa todeta, että ideasi on oikein hyvä, mutta mihin tässä teitä tarvitaan. He voivat olla omasta mielestään vähintään yhtä osaavia kuin neuvottelukumppani. Siksi Kiinaan lähtijällä pitää menestyäkseen olla vahva positio, jotakin omaa, joka antaa selvän kilpailuedun. Voi olla eduksi, jos tuote tai palvelu ei ole liian yksinkertainen.

5. Oikean partnerin löytäminen on elintärkeää

Paikallinen partneri on Kiinassa välttämätön, ja hyvän partnerin tunnistaa sitä, että tavoitteet ovat samansuuntaiset. SuperParkin nykyisen partnerin missio on lähteä kasvattamaan kiinalaisista lapsista ja nuorista kansainvälisempiä, mikä sopii yhteen SuperParkin perusajatuksen kanssa. Kiinassa voi joutua huomaamaan, että partnerin todelliset tavoitteet voivat olla jotakin muuta kuin mistä on puhuttu, eikä agenda olekaan yhteinen. On eduksi, jos yhteistyökumppanilla on kytköksiä Eurooppaan jo ennestään.

6. Sopimusjuridiikka voi olla haastavaa

Eurooppalaiset sopimukset pitää Kiinassa soveltaa paikallisiin oloihin ja käydä tarkasti läpi paikallisen ajattelun tuntevan liikejuristin kanssa, koska sama ilmaisu saattaa tarkoittaa eri asiaa kuin Euroopassa on totuttu. Myös rahaliikenne pitää miettiä tarkasti. Hoidettavia käytännön asioita on paljon. Esimerkiksi pankkitilin avaaminen edellytti Tanskasen henkilökohtaista käyntiä pankin konttorissa kussakin kaupungissa.

7. Valvontaan ja ohjaukseen pitää panostaa

Kävijöiden turvallisuuden varmistaminen on aina tärkeää aktiviteettipuistossa, mutta Kiinassa se painottuu erityisesti, koska lapset ja nuoret eivät ole tottuneet liikkumaan vapaasti. Valvontaan ja ohjaukseen tarvitaan selvästi enemmän henkilöstöä kuin Suomessa.

8. Tavat on hyvä tuntea

Kiinassa pitää jaksaa istua myös illanvietoissa. On hyvä tietää, miten illan isäntä otetaan huomioon ja miten skoolaaminen etenee. Vieras halutaan vieraanvaraisuuden nimissä usein juottaa humalaan, joten hieman varovainen kannattaa olla. Ei pidä myöskään pelästyä, jos isännät tuntuvat huutavan ja karjuvan toisilleen. He eivät ole suutuksissaan, vaan kyse on tavallisesta puheesta. Se on Kiinassa usein kovaäänistä. Silmiin katsominen ei ole yhtä yleistä kuin Suomessa. Sekin kannattaa muistaa, että Kiina on laaja maa. Ovathan jo Etelä- ja Pohjois-Suomi erilaisia, ja Kiinassa vasta erilaisia paikkoja onkin. Jos tuntee yhden seudun tavat, ei vielä tunne koko Kiinaa.


Juha Tanskanen

Kuka: SuperParkin perustaja ja toimitusjohtaja.

Koulutus: Kasvatustieteiden ylioppilas.

Aiempi toiminta: Pesäpalloseura Sotkamon Jymyn taustayhtiön SuperJymy Oy:n perustaja, omistaja ja hallituksen puheenjohtaja. Mainostoimisto Miller & Lean Oyn (entinen Pohjolan Mylly) perustaja, omistaja ja hallituksen puheenjohtaja. Rakentanut Vuokatin Matkailukeskus Oy:n, Oulun Matkailu Oy:n, GoSaimaa Oy:n ja KuopioTahko Markkinointi Oy:n toimintamallit ja osaan näistä myös yhtiöt.


SuperPark Oy

Perustettu: Vuonna 2012 Vuokatissa. Perustajat Juha Tanskanen, Taneli Sutinen ja Jarmo Heikkinen.

Mitä tekee: Omistaa ja operoi sisäaktiviteettipuistoja Jyväskylässä, Oulussa, Turussa, Tampereella, Espoossa, Vantaalla ja Vuokatissa. Lisenssisopimuksella toimivat puistot Kuopion Pitkälahdessa, Joensuussa, Mikkelissä, Hyvinkään Sveitsissä, Tahkolla ja Kalajoella.

Ulkomailla: SuperPark Uppsala, SuperPark Hongkong ja SuperPark Suzhou. Useita kohteita vireillä Euroopassa, Aasiassa ja Kiinassa.

Toiminta-ajatus: Sisäaktiviteettipuistot tarjoavat ainutlaatuiset puitteet lasten, aikuisten ja perheiden aktiiviseen ajanviettoon ja yhdessä liikkumiseen.

Liikevaihto: Vuonna 2017 noin 14 miljoonaa euroa.

Henkilöstö: 500, jossa ovat mukana vuokratyöntekijät.

Omistajat: Sentica Partners Oy, Tesi, Takoa Invest Oy ja Magic Angel Oy sekä management.

Verkkosivut: www.superpark.fi, www.superparkunited.com

Katso myös Superparkin video:

https://www.youtube-nocookie.com/watch?v=0OClgqBdFhU