Erityistä: kyky kuunnella asiakasta
Virran tuote räätälöidään asiakkaan brändin mukaiseksi siten, että loppukäyttäjä kokee lataavansa sähköä ja maksavansa sen asiakkaan palvelussa. Palolan mukaan suomalainen taito kuunnella asiakkaiden tarpeita ja sopeutua niihin on eduksi, kun liiketoiminta perustuu mahdollistamiseen.
”Pystymme palvelemaan sekä isoja brändejä että keskisuuria asiakassegmenttejä. Latausalustamme on valmis miljoonien autoilijoiden käyttöön, mutta jos joku energiayhtiöasiakkaistamme haluaa aloittaa moottorikelkkojen latausliiketoiminnan niin sekin onnistuu. Liikenne sähköistyy kaikilla segmenteillä. Operoimme jo nyt kelkkojen latauspisteitä Napapiirillä, mikä todistaa, että lataaminen onnistuu myös kylmissä olosuhteissa”, Palola kertoo.
Aiemmin energiayhtiöt ovat Palolan mukaan olleet aktiivisimpia latausliiketoiminnan aloittamisessa, mutta myös öljy-yhtiöt ovat lähteneet mukaan muutokseen, koska markkinoilta pois jääminen ei houkuttele. Ajoneuvon lataaminen on jatkossa palvelu, jota kiinteistöpalveluyhtiötkään eivät voi jättää tarjoamatta. Verson kasvunäkymät ovat siis erinomaiset.
Virta Ltd (Liikennevirta Oy)
Mikä: Teknologiayhtiö, joka mahdollistaa asiakkailleen sähköautojen latausliiketoiminnan. Euroopan toiseksi suurin latausverkostotoimija ja alallaan Euroopan nopein kasvaja.
Missä: Pääkonttori Helsingissä. Toimipaikat Berliinissä, Tukholmassa, Pariisissa ja Lontoossa.
Milloin perustettu: Vuonna 2013.
Perustajat: 17 suomalaista energiayhtiötä, Jussi Palola ja Elias Pöyry.
Henkilöstö: Yli 120.
Asiakkaat: Yli tuhat yritysasiakasta yli 30 maassa. Euroopassa yli 30 000 latauspistettä on kytketty Virran alustaan.
Omistajat: Future Energy Ventures/E.ON, ENEOS Corporation, Jolt Capital, Vertex Growth, Tesi, Helen Ventures, Lahti Energia, Vantaan Energia ja neljä muuta suomalaista energiayhtiötä.
Jussi Palola
Kuka: Virta Ltd:n (Liikennevirta Oy:n) toimitusjohtaja ja perustaja (co-founder).
Koulutus: Tekniikan tohtori, Aalto yliopisto. EMBA, Aalto yliopisto.
Kokemus: Toiminut energia-alalla sähköverkkojen sekä uusien energialiiketoimintojen parissa, Business Finlandissa sähköisen liikenteen järjestelmien ohjelman puheenjohtajana sekä kansainvälisen sähkövoimajärjestelmän tutkimuksessa.
Miksi juuri Virta: Olen aina ollut todella kiinnostunut sähköstä, opiskellut sitä ja työskennellyt sen parissa. Noin 12 vuotta sitten näin liikenteen ja energiamurroksen uusin silmin ja ymmärsin, että sähköinen liikenne on tapa muuttaa maailmaa hyvään suuntaan. Havaitsin sen mahdollisuudet väitöstutkimukseni kautta. Siitä lähtien olen halunnut edistää kestävää liikennettä ja kestäviä energiajärjestelmiä. Nämä nivoutuvat yhteen työssä, jota Virrassa teemme. Kun näin, että alamme onnistua, sain lisää puhtia. Koen tekeväni Virrassa tärkeää työtä, jolla on globaalit hyödyt.