Ongelmahajujen poistoon ensisijoitus Teollisuussijoitukselta

Suomen Teollisuussijoitus Oy ja joukko yksityisiä bisnesenkeleitä ovat tehneet yhteensä 250 000 euron ensisijoituksen OdorOff Oy:öön. Ympäristöteknologian alalla toimiva yritys on kehittänyt hajunpoistomenetelmän, joka poistaa biologiset ongelmahajut.

Biologiset ongelmahajut ovat maailmanlaajuinen ongelma, mutta niiden poistamiseksi ei tähän mennessä ole kyetty kehittämään yleispätevää menetelmää. OdorOffin hajunpoistomenetelmällä onkin maailmanlaajuiset mahdollisuudet: mitä lämpimämpi ilmasto, sitä enemmän mikrobit toimivat ja biologisia ongelmahajuja esiintyy. Käyttökohteita ovat mm. jätevesilaitokset, jätteidenkäsittely-yritykset, elintarviketeollisuus, kauppaketjut biojätevarastoineen ja kiinteistöjen jätehuoneet.

Hajunpoistomenetelmä perustuu kemialliseen reaktioon, jossa haiseva ilma johdetaan imeytysreaktorin läpi. Reaktorissa oleva liuos sitoo hajut itseensä ja muuttaa ilman hajuttomaksi. Menetelmää on menestyksekkäästi testattu siirrettävällä laitteistolla kymmenissä käyttökohteissa satojen ihmisnenien avulla. Kaikissa testikohteissa on yksiselitteisesti voitu todeta, että OdorOffin hajunpoistomenetelmä poistaa biologiset ongelmahajut siten, ettei ihmisnenä niitä haista.

Myös Suomessa asukkaat ovat enenevässä määrin herkistymässä ympäristönsä hajuhaittoihin. OdorOffilla on jo monia tyytyväisiä asiakkaita, joiden joukossa ovat mm. Helsingin, Kotkan, Lapuan, Valkeakosken kaupungit sekä Lempäälän ja Ilmajoen kunnat.

– Hajuhaittojen poistaminen on tehokas tapa lisätä hajuhaitoista kärsivien asuinympäristöjen viihtyvyyttä ja parantaa hajualueilla sijaitsevien yritysten työpaikkaviihtyvyyttä ja julkisuuskuvaa, kertoo OdorOffin toimitusjohtaja Pentti Tuokko.

OdorOffin menetelmän taustalla on kahdeksan vuoden tutkimus- ja kehitystoiminta Suomessa ja Yhdysvalloissa, eikä yhtiön tiedossa ole muita vastaaviin tuloksiin pystyvää biologisten ongelmahajujen hajunpoistomenetelmää. Nyt kerätty pääoma tullaan käyttämään tuotekehityksen ja markkinoinnin tehostamiseen ja OdorOffin kansainvälisen myynnin käynnistämiseen.

– Ympäristöteknologia on vahvassa nousussa oleva toimiala, jossa tarvitaan uusia ratkaisuja, perustelee sijoituspäällikkö Heini Noronen Teollisuussijoituksen siemensijoitusta.

Vuonna 2002 perustettu OdorOff Oy sijaitsee Turussa, ja yhtiöllä on kolme työntekijää.

Suomen Teollisuussijoitus Oy on valtion pääomasijoitusyhtiö ja Suomen johtava siemenrahoittaja. Se tekee pääomasijoituksia suomalaisiin siemen- ja kasvuvaiheen yrityksiin, jotta ne kasvattaisivat liiketoimintaansa isommiksi yrityksiksi ja kansainvälisille markkinoille. Vauhdittaakseen siemenvaiheen yritysten kasvua Teollisuussijoitus perusti toissa vuonna 50 miljoonan euron siemenrahoitusohjelman, josta on tähän asti tehty sijoituksia 60 yritykseen. Teollisuussijoituksen ensisijoitus kohdeyritykseen vaihtelee 50 000 euron ja miljoonan euron välillä.

toimitusjohtaja Pentti Tuokko, OdorOff Oy
puh. 040 509 0818, pentti.tuokko@odoroff.fi