Suomalainen puolustusteollisuus kovassa kasvussa, ja erityisesti kaksikäyttötuotteet kiinnostavat sijoittajia

Tesin (Suomen Teollisuussijoitus) uuden selvityksen mukaan kotimainen puolustusteollisuus on vahvassa nousussa: uusia startup- ja kasvuyrityksiä on perustettu kiihtyvällä tahdilla, ja alan perinteisimmät yritykset kasvavat seuraaviin kokoluokkiin. Kovimpia kasvulukuja takovat sekä siviili- että puolustuskäyttöön sopivia ratkaisuja tarjoavat kaksikäyttöyritykset, jotka kiinnostavat myös sijoittajia.

Selvityksessä on tunnistettu 368 alan yritystä, joista 144 on voimakkaasti kasvavia startup- ja kasvuyrityksiä. Loput yrityksistä ovat tyypillisesti vakiintuneita toimijoita, joilla on jo pitkä historia, tai ne tarjoavat ensisijaisesti asiantuntijapalveluita puolustusvoimille. Noin puolet suomalaisista puolustusteollisuusyrityksistä sijaitsevat Uudellamaalla, loput ovat hajallaan ympäri maata, myös pienemmissä kaupungeissa ja kunnissa.

Selvityksen voimakkaan kasvuhakuisista startup- ja kasvuyrityksistä valtaosa on kaksikäyttöyrityksiä, eli niiden ratkaisuja voidaan hyödyntää sekä siviili- että puolustustarkoituksissa.

”Vaikka vanhimmat suomalaiset puolustusteollisuusyritykset ovat 1800-luvulta, ala on kokonaisuudessaan vielä nuori. Kehitys on kuitenkin nyt ripeää: uusia yrityksiä perustetaan hyvää vauhtia, ja kasvuluvut näyttävät erittäin hyviltä”, kommentoi Jakob Sandell, selvityksestä vastannut Tesin tutkimuspäällikkö.

Selvityksessä ilmeni, että uusia alan yrityksiä on syntynyt runsaasti. Uusia, pelkästään puolustusteollisuuteen keskittyviä yrityksiä puolestaan on kuitenkin tunnistettu vain vähän. Kasvu on tasaisen hyvää kaikissa kokoluokissa, mikä tarkoittaa sitä, että moni perustettu yritys onnistuu kasvattamaan toimintaansa.

Kaksikäyttöteknologiayritysten liikevaihdon kasvuluvut yltävät noin 30–40 prosenttiin. Vakiintuneemmat puolustusalan yritykset ovat kannattavia, mutta niillä ei yleensä ole kaksinumeroisia kasvulukuja. Selkeästi puolustustarkoituksiin ratkaisuja tarjoavat uudet yritykset puolestaan osoittavat tyypillisesti maltillisia kasvulukuja ja positiivista, joskin heikkoa kannattavuutta.

”Selkeästi puolustusteknologiaan keskittyvien yritysten, joilla ei ole kaksoiskäyttöratkaisuja, on paljon vaikeampi saada esimerkiksi pääomasijoituksia. Monia pääomasijoittajia sitovat rahastosopimukset, jotka saattavat estää sijoitukset niin sanotusti sotateknologiaan. Kaksikäyttöratkaisuja tarjoavia yrityksiä tämä rajaus ei koske, sillä niillä on aina myös selkeä kaupallinen käyttötarkoitus”, Keith Bonnici, Tesin sijoitusjohtaja, sanoo.

Kaksikäyttötuotteita tarjoavat yritykset sen sijaan kiinnostavat pääomasijoittajia. Yli kolmanneksella selvityksen kaksikäyttötuotteita tarjoavilla yrityksillä on omistajissaan pääomasijoittajia, ja startupeihin sijoittavat venture capital -sijoittajat ovat merkittävin yksittäinen sijoittajaryhmä kaksikäyttötuotteita tarjoaville yrityksille.

Myös valtio on aktiivinen sijoittaja puolustusteollisuudessa, ja reilun kymmenen vuoden aikana valtion omistamat yhtiöt ovat tehneet yli neljäkymmentä sijoitusta puolustusteollisuusyrityksiin.

”Kasvurahalle on kysyntää, sillä alan myynti on hyvässä nousussa, ja vientilupien määrä on kasvanut runsaasti, joten tuotanto täytyy saada vastaamaan kasvanutta tarvetta. Suomalaisesta kilpailukyvystä puolustusteollisuudessa kertoo myös se, että kotimaisilla toimijoilla on asiakkainaan maailman suurimpia puolustusalan yrityksiä ja NATO-maiden puolustusvoimia”, kommentoi Bonnici.

”Strategisen turvallisuuspoliittisen näkökulman lisäksi puolustusteollisuus on myös globaalisti kasvava ala. Vahva, kotimainen yritysjoukko ja uudet innovaatiot tarjoavat huoltovarmuuden lisäksi myös taloudellisia mahdollisuuksia”, päättää Bonnici.

Lue selvityksen suomenkielinen tiivistelmä täältä

Lue koko selvitys täältä (englanniksi)

Lisätietoa selvityksestä:
Jakob Sandell, tutkimuspäällikkö
jakob.sandell@tesi.fi, 044 2960 466

Lisätietoa sijoittamisesta puolustusteollisuusyrityksiin:
Keith Bonnici, sijoitusjohtaja
keith.bonnici@tesi.fi, 040 179 9584

Viestinnän yhteys:
Saara Vettenranta, viestintäpäällikkö
saara.vettenranta@tesi.fi. 040 723 3516

Selvityksestä:
Selvityksessä tarkasteltiin 368 suomalaisten puolustusteollisuuden yritystä. Puolustusalan yritykset on tunnistettu teollisuuden lähteiden, muutamien toimialajärjestöjen ja muiden, myös julkisten lähteiden kautta, ja tarkistettu Tesin tekemän kattavan taustatutkimuksen avulla.

Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy) on Suomen valtion pääomasijoitusyhtiö, jolla on talouden kasvuun ja uudistumiseen sekä investointien edistämiseen keskittyvä teollisuuspoliittinen tehtävä. Sijoitamme markkinaehtoisesti pääomasijoitusrahastoihin ja suoraan kasvuyrityksiin.