Teollisuussijoitukselta uusi bioalan sijoitus

Teollisuussijoitus on osallistunut rahoituskierrokselle, jossa suomalainen lääkekehitysyhtiö Ipsat Therapies Oy on kerännyt 7 miljoonaa euroa. Teollisuussijoituksen kahden miljoonan euron sijoituksen lisäksi mukana ovat BioFund kolmella miljoonalla eurolla ja Ipsatin vanhat omistajat, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma ja Sitra kahdella miljoonalla eurolla.

– Lääkealan varsin haasteellisessa markkinatilanteessa pidämme rahoituskierrokseen osallistuneiden merkittävien sijoittajien panostusta luottamuksen osoituksena tuotteitamme, kehitystyötämme ja kokenutta tiimiämme kohtaan, toteaa Ipsat Therapies Oy:n toimitusjohtaja, tohtori Marion Carson.

Ipsat Therapies Oy
on suomalainen lääkekehitysyhtiö, joka kehittää tuotteita, jotka lisättyinä antibiootteihin vähentävät antibioottien sivuvaikutuksia yksilötasolla sekä estävät antibioottiresistenssin ja ns. sairaalabakteereiden syntymistä. Yhtiö on perustettu vuonna 1998 jatkamaan Kansanterveyslaitoksella aloitettua tutkimus- ja kehitystyötä antibioottiresistenssin estämiseksi. Yhtiöllä on tällä hetkellä 20 työntekijää ja se toimii Espoossa. Yhtiön tuotteet ovat entsyymejä, jotka poistavat ylimääräisen, imeytymättömän antibiootin suolistossa ja estävät näin "terveen" bakteerikannan tuhoutumisen. Lähestymistapa on ainutlaatuinen ja uusi ratkaisu ongelmaan. Yhtiön tuotteiden avulla lievitetään antibioottien haittavaikutuksia, alennetaan moni-vastustuskykyisten bakteerien määrää, vähennetään sairaalatulehduksia erityisesti ikääntyneiden, vastustuskyvyltään heikentyneiden ja HIV-potilaiden osalta sekä lyhennetään sairaalajaksoja ja alennetaan hoitokustannuksia.