AlvarX:n konsultin Ari Nousiaisen mukaan monissa suomalaisen meriteollisuuden yrityksissä löytyy potentiaalia. Suomessa on vahvaa osaamista esimerkiksi energiatehokkuuteen ja ekologisuuteen sekä meren hyötykäyttöön liittyvillä toimialoilla. Suomalainen laivanrakennuksen ohjelmisto-osaaminen on myös menestynyt globaalissa mittakaavassa – muun muassa ohjelmistoja laivojen suunnitteluun kehittävät Cadmatic Oy ja Napa Oy ovat markkinoiden kärjessä.
Meriteollisuudesta on noussut jo nyt uusia globaaleja menestyjiä, kuten öljyntorjuntakaluston valmistaja Lamor sekä meriliikenteen päästöjä vähentävä Eniram Oy, joka on yksi Suomen nopeimmin kasvavista yrityksistä.
Alan keskittyminen Aasiaan vahvistuu
Telakkateollisuus on viimeisen 20–30 vuoden aikana muuttunut pääosin aasialaisvetoiseksi. Vielä 90-luvun alussa Aasian laivanrakennus keskittyi Japaniin, mutta tänä päivänä maanosassa rakennetaan yli 95 prosenttia maailman kaupallisesta uudislaivastosta.
”Etelä-Korea, Kiina ja Japani satsaavat täysillä meriteollisuuteen ja laivanrakennukseen. Siellä kaivataan runsaasti alan osaajia, joita Suomesta löytyy”, Ari Nousiainen sanoo.
Hänen mukaansa suomalaisten alan yhtiöiden vahvuutena on syvällinen osaaminen, ammatillinen laaja-alaisuus ja erikoistuminen.
Pääomarahoituksella uuteen nousuun
Nousiaisen mukaan rakennemuutos tulee lähivuosina erottelemaan jyvät akanoista myös Suomen meriteollisuudessa. Joukossa on nälkäisiä yrityksiä, jotka haluavat kansainvälistää toimintaansa ja ostaa osaamisvoimaa. Juuri näissä tapauksissa esimerkiksi Teollisuussijoituksen rooli riskirahoituksen tarjoajana on merkittävä.
”Toimialan uusi sukupolvi suhtautuu pääomasijoittamiseen avoimemmin. Lähivuosien aikana tullaan näkemään nopeita meriteollisuuden yritysten tai alalta uusille liiketoimintasektoreille siirtyvien yritysten nousuja, jotka ovat myös pääomasijoittamisen ansiota.”
Lue koko haastattelu Kasvu-lehdestä 3/2013.